Erősebb a fájdalomnál!

Urbán Ildikó

Olcsó hús

Ez a post nagyon egyértelmű információkat tartalmaz, nagyon egyszerűen megfogalmazva. Szakmabeliek ne olvassák el!

Ritkán találkozok ilyennel, de még előfordul, hogy egy portál adminisztrálást a programozóra bízzák. (Arról nem is beszélve, hogy a grafikát is a programozó készíti.) Azt kell megérteni, hogy a három teljesen más szakma. Az írott sajtóhoz szokottak kedvéért: Olyan, mintha a mai újságban megjelenő cikkeket az ofszet gépmester írná, és az illusztrációkat is ugyanő rajzolná. A gépmester (így a programozó) dolga az, hogy sokak számára hozzáférhetővé tegye, amit az újságíró előzőleg megírt. Nem az, hogy mindent ő csináljon. Foglaljuk össze:

Programozó – rendszer felépítése, programozás, fejlesztés
Grafikus – megjelenés kitalálása, megtervezése, illusztrációk készítése
Marketinges vagy valami írástudó – szövegírás, folyamatos frissítés

És távol álljon tőlem, hogy a programozókat kárhoztassam. A megbízónak el kell mondani, egy jó honlap hosszú távú befektetés, amihez szakemberek kellenek. A hozzá nem értés, vagy a minél olcsóbb megoldások keresése azt eredményezheti, mint amikor vietnámi papucsban és koszos trikóban megyünk el egy tárgyalásra. Szuper! ott vagyunk, de hogy üzletet nem fogunk kötni és többet találkozni sem, az tuti.

Leiratkozás

A minap a gyanúsan sok reklám miatt leiratkoztam egy – amúgy a marketinges oktatásáról ismert cég – hírlevélről. A link gond nélkül elérhető volt a levél alján. A leiratkozás sikeres volt, a kattintás után betöltődött a képernyőre a cég honlapja és egy reklám. Kinyomtam. Aztán még egy. Azt is kinyomtam. Utána eldöntöttem, hogy megírom ezt a bejegyzést.

Miért nem kérdezte meg senki tőlem, hogy miért iratkozok le? De még egy kis figyelmesség is jól esett volna + más lehetőség felajánlása a kapcsolattartásra: „Köszönjük, hogy igénybe vette ingyenes szolgáltatásunkat. Amennyiben friss híreinkről továbbra is értesülni szeretne, tekintse meg rss híroldalainkat!”


Piackutatás kétes eredményekkel

A közelben van egy vagy két olyan cég ami piackutatással foglalkozik. Egészséges érdeklődésből hajtva párszor voltam is náluk könyvelőnek hazudva magamat. (Van ilyen végzettségem, de jelenleg nem űzöm ezt az ipart.) Mentségemre szóljon, hogy nem ez volt az egyetlen ilyen füllentésem. Az utcán ügyfeleket halászó emberke kérésére autót is tudok vezetni, és még tévét is nézek. Mert mindez szükséges ahhoz, hogy "megkapjam az ajándékot a végén". Egy alkalommal nemet kellett mondanom, ezzel még azt is elértem, hogy pénzt is ajánálottak. Kereken 1000 Ft-ot.

Ma még egy másik céghez is beajánlottak volna, ha lány vagyok. A borostám okán dönthetett emberem úgy, hogy inkább nem kockáztatja meg a dolgot. Ugyancsak a mai nap voltam fültanúja egy beszélgetésnek, amiből az derült ki, hogy ezek egymáshoz járogatnak piackutatási alanynak.

Egy pici kérdőjel jelent meg bennem ezeknek a kutatásoknak az eredményeinek kapcsán.

Persze, még mindig jobb, mint minden teszt nélkül megjelentetni egy reklámot, vagy piacra dobni egy terméket. A kérdés csak az, hogy a megrendelők tudják-e, hogy mit kapnak a pénzükért.

2007\05\04 p308 2 komment

Vadhajtás? TeleMédia InteracTV Kft.

A minap kaptam egy felszólítást a TeleMédia InteracTV Kft-től (cégbíróságnál bejegyzett hivatalos nevén: TeleMedia, Interactiv Szolgáltatások Kft.).

Eddig is szokatlan a történet, mert minden számlát rendesen fizetünk. Viszont a levélben hivatkozott számlákkal nem is találkoztunk. Nem meglepő, a címen kívül semmilyen elérhetőség nem volt a levélben. Még számlaszám sem:)

Hasonló cipő esetén:

TeleMédia Kft.
Újlengyel, Temető utca 48.
Tel.: (30) 344-4068, (30) 900-0789 <- nem működik.

Pár adat:

Cégjegyzékszám: 13 09 075702

A cégjegyzésre jogosult neve és lakóhelye, valamint tisztsége
dr. Törőcsik Jenő (an: Weiszmüller Mária)
5054 Jászalsószentgyörgy , Mártírok út 5.
A képviselet módja: önálló.
Tisztsége: vezető tisztségviselő (tisztségviselő).
A jogviszony kezdete: 2003.04.08.
A jogviszony vége: 2008.04.08.

Van még valaki, aki bedől ilyennek?

2007\02\22 p308 3 komment

Főbejárat

Az a zsidó vicc jutott eszembe, amikor két cipőbolt közé egy harmadikat nyitnak "Főbejárat" felirattal. Van-e potenciálisabb vevő annál, aki a konkurenciánál kopogtat?

Kíváncsi vagyok, mi a véleményetek arról, ha egy adott cég a versenytársai nevét használja kereső kifejezésnek akár google, akár etarget hirdetéseknél.

Üzemeltetés

Magyarországon van még olyan hely, ahol az üzemeltetéssel foglalkozó részleg (beszerzés, szállítás) határozza meg, hogyan néz ki egy üzlet, milyen elrendezésben kerülnek be a dolgok a helyiségbe. Olcsó és hosszú idő alatt megtérülő beruházásokról van szó, ha egy átalakításra kerül sor, ami sem az üzletben dolgozónak, és ami a legrosszabb, az ügyfélnek sem fog tetszeni. Ez azoknál a cégeknél van így, ahol a marketing feladata csupáncsak a reklámszerződések megkötése. Nehéz elfogadni egy felsővezetőnek, hogy a pénzt nem a gépbeszállítók, nem a tulajdonos adja, hanem az ügyfelek, és mindent úgy kell tennünk, hogy neki jó legyen. Nagyon evidens dolgok voltak ezek, de remélem, azok is olvassák, akiknek nem.

Az ügyfélszolgálat

Van egy jó értékesítést elősegítő weblapod? Szuper! Ki sem látsz a megrendelésekből, amik automatikusan jutnak az illetékeshez? Pompás!

A közelmúltban két kalandom is volt, ami alátámasztani látszik, hogy a humán interface nélkül nem megy. Két különböző szolgáltatást rendeltem meg januárban. Domain regisztrációra és tárhlyere egyedi ajánlatot kellett kérnem, mert a felsoroltaktól eltérő feltételekre volt szükségem. Az ajánlatot megkaptam, elfogadtam, a szükséges iratokat elküldtem pdf-ben. Semmi válasz. Rákérdeztem: kiderült, hogy nem a megszokott módon rendeltem, ezért elfelejtődött intéződni.

A másik dolog egy marketing-tanácsadásról szólt. Érdeklődésemre pedig több mint 3 hét alatt válaszoltak. Ez pár évvel ezelőtt még talán nem számított nagy időnek, de én egy hét után ráuntam a dologra. Ebből nem lesz megrendelés.
2007\01\31 p308 2 komment

eDM, spam, hírlevelek

Egy szubjektív megállapítás: jó hírlevelet küldeni elég nehéz, másmilyet pedig inkább ártalmas. A eDM kulturánk - azokból a levelekből megítélve, amiket marketingesként nap mint nap kapok - elég siralmas. Ha kéretlen levél egyből megy a letiltott feladók közé, ha feliratkoztam, 2-3 levél után lemondom. A Silihost leveleit tartottam volna hasznosnak, de olyan gyakran küldtek, hogy még egyet sem olvastam el. Azt mondták, hogy nem gyakori. A gond az, hogy nem tudják, hogy nekem mi az. Annak a tipikus esete, hogy a vevőnek mindig igaza van.

Mi egy éve fejeztük be a hirlevelezést, az utolsóban szépen elköszöntünk és ajánlottuk a friss rss csatornánkat. Nekünk kevesebb munka, az ügyfeleknek időmegtakarítás, mert csak akkor néz rá az újdonságokra, ha ideje van. Ha nem ér rá, hiába küldjük a legjobb időben a levelet, nem fogja elolvasni, később meg elfelejti. De mindez csak egy vélemény. A tévedés kockázatával.

Ajánlott blogok

Rövid időn belül szokásommá vált különböző blogok olvasása. Természetesen Google Readerrel:) Ezekből álljon itt egy kis összeállítás (abc sorrendben):

b2bonline.blog.hu
kereso.blog.hu
keresomarketing.wordpress.com
onlinemarketing.blog.hu
seo.blog.hu
sexsitebuilder.blog.hu
user.blog.hu
www.marketingcommando.hu/blog/blog/3

Hogy legyen itt két blogteres link is:
mikromarketing.blogter.hu
keresomarketing.blogter.hu

Nem blog, de adhat újat a Silihost tanfolyama is.

Google Ig magyarul

Van annak valami bája, ha a valami magyar gugli jelenik meg. Ilyen a Google Ig jan. 12. hajnalán. Nem mintha szükség lenne magyar nyelvre, mert csekély angol tudnással is el lehet igazodni az egyéni kezdőlap adta lehetőségeken, azért jól esik a magyarnak, hogy gondolnak rá. A kedvencem a "Dolgok hozzáadása" mögött rejtező "Mindenféle dolog elhelyezése kezdőlapján" címsor és a hozzáadható dolgok tekintetében tapasztalható kiegyensúlyozottság: "naptár, képregény, Népszabadság, Magyar Nemzet"

Ami nagy előnye a magyar megjelenésnek, hogy alapállásban is magyarul keres. A Segítség menü alatt még angolul érhetőek el az információk, gondolom egy idő után ehhez sem  elég lesz édes anyanyelvünk ismerete.

Ez egy ide nem illő bejegyzés volt, csak felhasználóként fontosnak tartottam megemlíteni a dolgot.

Címkék: google kereső ig

Értékes-ítés

Visszaolvasva elé halvány lett az előző bejegyzés. Amivel most folytatom, az az értékesítés. Olyan lehet kitenni egy médiaajánlatot az oldalra (még mindig a lap.hu-nál tartunk), mint lottózni. Két dolog törénhet és annak az esélye, hogy valaki jelentkezik, és hirdetni szeretne akkora mint egy telitalálatnak.

Az én első lépésem az volt, hogy a linkek mögött rejlő honlapokról összegyűjtöttem azt az e-mail címet, amiről a leginkább felételezhető volt, hogy egy döntéshozóé. Ide küldtem egy levelet "Tisztelt Hölgyem/Uram!" megszólítással. A hatása könnyen kitalálható: nulla. Hát hiába a havi 11.000 letöltés, a heti frissítésű tartalom? Igen. Már 1 év próbálkozás után fel kellett ismernem, hogy (1) ezzel foglalkozni kell, (2) komolynak kell látszani (saját domain, komolyságot sugárzó honlap), (3) piackutatás (ki mikor, hol, hogyan hirdet), (4) kitartás (kideríteni a döntéshozót, telefonálni neki, e-mailt küldeni, meggyőzni stb).

Mindezek mellett szerződtem a Webreklámmal, hogy Hirdetések megjelenési száma (AV) fizetésre is legyen lehetőség. Egy hónapja tudatosan figyelem az oldalaim profiljába vágó hirdetéseket más oldalakon. Itt az ideje, hogy tárcsázzunk...

Neked hány látogatód van?

Az első oldalam a nyugdij.lap.hu volt. Minden hirdetés nélkül jelentkezett egy nagy ügynökség, hogy érdekelné őket a bal felső banner és a kiemelt linkek. Jó bolt volt. A szerződés után hiányzott a hirdetés az oldalról, el kellett kezdeni értékesíteni.

A szerkesztő tökéletesen meg van arról győződve, hogy az övé a legjobb lap.hu. Értetlen, hogy miért nem akarnak ostromolni az ajánlatokkal. Utólag visszagondolva, elkövettem egynéhány hibát.

Látogatottság

Legyen elérhető látogatottságmérő az oldalon. Nálam Websas van. Jól néz ki, viszonylag részletes információkat ad, és még az elektronikus médiaajánlatba is belinkelhető. Ha viszont levélben, vagy pdf-ben küldtem ki ajánlatot, akkor a Startlap auditált adataiból készítettem mutatós diagrammot. Az előbb említetteknél bővebb információt ad a Google Analytics, persze, ez nem jelenik meg az oldalon, hanem egy jelszóval védett oldalon adminisztrálható. Ez is ingyenes. A kódot a láblécben megengedett látogatottságmérőbe fűztem be. Teljesen jól működik. Újabban 50 oldalt monitorozhatunk vele.

Következő bejegyzésben folytatom.

Nincsenek nehéz kezdetek

Van az úgy, hogy az ember kénytelen marketinggel foglalkozni. Van, hogy belecsöppen, mert el kell adni azt, amit csinál. Egy közös van a kettőben: vagy elkezdi élvezni vagy nem. Zömében minden marketinges előképzettség nélkül, ún. laikusként kezdünk honlapot készíteni. Így tettem én is az első lap.hu oldalam szerkesztésénél. Idővel azonban megjelent az első hirdető egy ügynökség formájában, és elindult a dolog a lejtőn: Ebből pénzt is lehet csinálni?! A kezdeti bénázások után készült el az első médiaajánlat, terv a látogatószám növelésére... és arra jöttem rá, hogy ez utóbbi sokkal fontosabb. Azóta hivatásosan is marketinggel foglalkozom, de sokmindent a saját káromon kellett megtanulnom.

Ha a honlapodon reklámhelyet tartasz fenn, azzal kell számolni, hogy két terméked van. Az információ a honlapodon; és a hozzád látogatók minősége, mennyisége, vásárlói potenciálja. Ezekkel a dolgokkal kapcsolatban találsz írásokat ebben a blogban.

Ez egy napló. Sem több, sem kevesebb. Ami benne van, az nem más, mint ötletek, amit kipróbáltam, és kísérletek, amikért felelősséget nem vállalok. Ennél fogva vannak hibák benne, mert ez elkerülhetetlen. Ami még benne van: ajánló olyan oldalakhoz, amiket rendszeresen olvasok. Ami pedig nem: NAGY IGAZSÁGOK. Egyszer az swi ügyfélszolgálatosa azt írta nekem egy problémámra: „Amihez nem értesz, azt ne csináld!” azzal folytatnám, hogy egypár próbálkozást azért megér.
süti beállítások módosítása
Mobil